پوما (بال‌گرد)

هلیکوپتر و موشکها

هلیکوپتر و موشکها

پوما (بال‌گرد)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از هلیکوپتر پوما)
پرش به: ناوبری، جستجو
آئرواسپیشیال سا ۳۳۰ پوما
A Royal Air Force Puma helicopter over the English countryside.jpg
پومای نیروی هوایی بریتانیا
نوع بالگرد چندمنظوره، ترابری تاکتیکی
سازنده آئرواسپشیال
اولین پرواز ۱۹۶۵
بکارگیری ۱۹۷۰
وضعیت فعال
کاربران اولیه فرانسه، بریتانیا، رومانی، آفریقای جنوبی
بیش از ۴۰ کشور
تولید ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۷
تعداد ساخت ۶۹۷ فروند

آئرواسپیشیال سا ۳۳۰ پوما (به فرانسوی: Aérospatiale SA 330 Puma)‏ بالگرد دوموتوره چندمنظوره و ترابری تاکتیکی فرانسوی است. این بال‌گرد در شرکت هوانوردی سود طراحی و تولید شده و پس از ادغام شرکت سود و نورد و ایجاد شرکت آئرواسپیشیال تولید آن در این شرکت ادامه یافت. پوما تحت لیسانس آئرواسپیشیال در رومانی و بدون لیسانس در آفریقای جنوبی هم تولید شد. موفقیت تجاری پوما موجب شد تا مدل‌های ارتقایافته‌ای از آن از دهه ۱۹۹۰ تاکنون با نام‌های آاس ۳۳۲ سوپر پوما و آ۵۳۲ کوگار هم در شرکت یوروکوپتر تولید شوند.

پوما در جنگ‌های متعددی از جمله جنگ ایران و عراق، جنگ خلیج فارس، جنگ‌های مرزی آفریقای جنوبی، جنگ‌های استعماری پرتغال، جنگ‌های یوگسلاوی، جنگ عراق و جنگ فالکلند شرکت داشته‌است. مدل غیرنظامی این هلیکوپتر نیز تولید شده و مورد استفاده چندین کاربر غیرنظامی قرار گرفته‌است.

پوما به همراه هلیکوپتر فرانسوی غزال و هلیکوپتر انگلیسی لینکس یکی از سه هلیکوپتری بود که بر اساس قرارداد سال ۱۹۶۷ بریتانیا و فرانسه قرار شد توسط هر دو کشور تولید شده و مورد استفاده قرار گیرند. نخستین پیش‌نمونه پوما در سال ۱۹۶۵ پرواز کرده و آخرین نمونه‌های پیش از آغاز تولید انبوه در سال ۱۹۶۸ به پرواز درآمدند. نتیجه پروازهای آزمایشی رضایتبخش بود و حکایت از یک بال‌گرد سریع و چابک با اعتمادپذیری بالا داشت. در نتیجه تولید انبوه این هلیکوپتر در همین سال آغاز شد و در سال ۱۹۷۰ به طور رسمی وارد ارتش فرانسه شد. پوما به یکی از بهترین طرح‌های هلیکوپتر تاریخ تبدیل شد و ارتش‌های دست‌کم ۴۰ کشور دنیا از این هلیکوپتر استفاده کردند. این هلیکوپتر که در ابتدا آلوئه ۴ (Alouette IV) نام‌گذاری شده بود تا سال ۱۹۸۷ در خط تولید بود و در مجموع ۶۹۷ فروند از آن ساخته شد.

نیروی محرکه پوما را دو موتور توربوشفت هر یک به قدرت ۱۵۷۵ اسب بخار تامین می‌کردند. حداکثر سرعت این هلیکوپتر ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی آن ۵۸۰ کیلومتر بود. سرعت صعود پوما ۴۲۷ متر بر ثانیه و سقف پروازی آن هم ۴۸۰۰ متر از سطح دریا بود. روتور اصلی آن چهار پره و روتور دم پنج پره داشت. وزن خالی پوما ۳۵۳۶ کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست آن ۷ تن بود. این هلیکوپتر سه خدمه پروازی داشته و ضرفیت حمل ۱۶ سرنشین را داشت. طول هلیکوپتر ۱۸٫۱۵ متر و ارتفاع آن هم ۵٫۱۴ متر بود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 18 مهر 1392برچسب:,

] [ 16:24 ] [ محمد امین حاجیان ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه